Innovate or die, Nørdernes Triumf og en Garage i Palo Alto

Af Søren Juul Jørgensen 0

Verden udvikler sig hurtigere end nogensinde, og det er svært at forudse, hvor den næste disruptive forretningside, som grundlæggende forandrer markedet, vil komme fra. ’The Kodak-moment’ er ikke længere det sjove øjeblik, man gerne vil fange på film, men det skæbnes-øjeblik, hvor Kodak glemte at innovere. Er der nogen der ved, hvor Kodak er nu?

Silicon Valley ikonet Steve Jobs gav i et interview i tv-serien ’Nørdernes Triumf’ sin forklaring på, hvad, der sker, når innovationskraften dør ud i store firmaer – salgs- og marketingindsatsen prioriteres for højt i virksomhedernes strategi, og der fokuseres ikke på disruptiv innovation og udvikling. Fatalt; for hvad skal morgendagens konkurrencemæssige fordel så bestå i?

Dette spørgsmål er interessant i en dansk kontekst, fordi 54% af danske topledere,  ifølge en analyse lavet i forbindelse VL-døgnet i denne uge, ikke mener, at de kan skabe innovation, læringskultur og fornyelse i deres organisation. En udfordring: det er netop fornyelse og innovation, der skal sikre vækst og arbejdspladser i Danmark.

Gentager du dig selv?

Innovation som begreb defineres på mange måder. Vi arbejder med en meget bred definition og betragter innovation som noget ”nyt, nyttigt og nyttiggjort” – Nyt på markedet, nyttigt og værdiskabende for kunden, og nyttiggjort i afsættelsen og brugbarheden. Langt de fleste virksomhedsledere arbejder målrettet på at indrette organisationen efter netop det.  Hvorfor er det så ikke afspejlet i resultatet af VL undersøgelsen?

Svaret er måske det, som professor Clayton Christensen (Innovators Dilemma) fra Harward kalder en innovationskrise.

Innovationskrisen opstod i forbindelse med finanskrisen, da virksomhederne fokuserede og optimerede sig ud krisen. Lean var kodeordet, og der blev optimeret på driften. Virksomhedernes overskud blev tidligere ledt tilbage til forskning og udvikling i langt højere grad end i dag. Men fokus har de sidste år været på at betale udbytte til ejere og aktionærer, reducere gæld eller købe egne aktier tilbage.

Dét har vi været gode til i Danmark. Virksomhederne er i topform, når vi ser på regnskaberne. Vi formår at effektivisere i en grad, der skaber shareholder value som aldrig før. Det skal vi selvfølgelig blive ved med, men der skal en del mere til, hvis vi skal sikre virksomhedernes og nationens overlevelse også på den lange bane.

Citius, Altius, Fortius

Det er først og fremmest et ledelsesansvar at drive virksomheden. Derfor er det også et ledelsesansvar at drive innovation og fornyelse. Arbejdet med innovation må og skal være forankret øverst oppe i virksomheden.

Når Innovationscenteret arbejder med virksomheder, der vil være bedre til at arbejde med fornyelse og innovation, fokuserer vi på tre områder, hvor ledelsen kan opleve, hvad netop Silicon Valley kan tilbyde danske virksomheder

Teknologi, forretningsmodel og kultur

–          Teknologi

Den teknologiske udvikling i Silicon Valley driver nye forretningsideer som aldrig før. Googles selvkørende bil og Twitters disruption af medieindustrien er eksempler.

Vi besøgte virksomheden Impossible Foods i sidste uge. Det er en virksomhed, som beskæftiger en stor gruppe af dygtige biologer og biokemikere fra Stanford Universitet, og som opstod, da stifteren spurgte sig selv: ”Hvordan kan jeg, med mine evner, gøre den største forskel i verden?” Hans svar blev  fødevarer. Eller rettere, et mål om at sætte verden i stand til at mætte alle munde gennem kød-alternativer, der er så indbydende, at de kan erstatte traditionel kødproduktion, og så bæredygtige, at de ikke belaster miljøet mere, end det allerede er tilfældet. Med dette mål for øje er alle bestanddele i deres bud på en traditionel burger lavet af plantedele. Så i stedet for at vælge en lovende forskerkarriere eller et godt betalt job hos en international fødevareproducent, har Impossible Food og folkene bag valgt at kaste sig over dette projekt under devisen ”we make the world a better place by….”. Inspirerende, udfordrende, og muliggjort gennem teknologi.

–          Forretningsmodel

Verdens største taxaselskab, Uber, ejer ingen biler. Verdens største hotelvirksomhed, Airbnb, ejer ikke et eneste hotel, og verdens største købmand,  Amazon, ejer ikke en fysisk butik.

En af de første ting, som jeg har lært her i Silicon Valley er, at der ikke findes en forretningsmodel, som ikke er moden til disruption.  Momentum Machines i San Francisco, er ved at udvikle en robot, der kan lave burgere bedre og hurtigere end kokkene på restauranter og fastfoodkæder. Netflix har taget markedet fra Blockbuster, og Tesla har droppet det traditionelle forhandler-led. De sælger selv deres el-biler fra Apple-store lignende forretninger. Kaffekæden Starbucks har en rigtig god placering i forhold til at overtage en lang række af de opgaver, som bankerne løser i dag, og selv ejendomshandlere, advokater og videns og formidlings virksomheder i det hele taget, kan se frem til fundamentale forandringer i kravene til en bæredygtig forretningsmodel.

Du kender måske din branche i dag, og du har nok en ganske klar fornemmelse for, hvem dine primære konkurrenter er. Men hvad med i morgen? Hvad nu hvis morgendagens største konkurrent kommer fra en helt anden branche end din? Er jeres forretningsmodel så gearet og er I klar til at tage konkurrencen op?

–          Kultur

Det sidste af vores fokusområder handler om mindset. Mindset – det er det, der får en forsker til at forlade en lovende karriere for at gøre verdenen til et bedre sted. Det er den store ambition, den hurtige omsætning af ideer, og troen på, at hvis man gør en indsats, så lykkes det. Man tør løbe en risiko, og man bliver belønnet for hårdt arbejde. Her i området er det, hvad man lærer i skolen. Det er en del af ånden i Silicon Valley.  If you can dream it you can do it! Hurtigere, Højere, Stærkere.

Det lange træk

Vi havde i sidste uge besøg af Lars H. Nielsen fra Olympeak, som vi arbejder sammen med om vinderkultur. Lars er erhvervscoach og har vundet OL-medaljer i roning. Lars’ kommentar til stemningen i Silicon Valley var, at det mindede ham om følelsen af at gå rundt i den Olympiske landsby under OL. Det er oplevelsen af ambition, viden og ’gå på mod’. Det kan de danske virksomheder lære af. For det er klassisk, at vi bliver i ’comfort zonen’, og forsikrer hinanden om, ”at det jo går meget godt, og at vi når vores mål”. Det er også fint, så længe aktionærer og ejere er tilfredse. Men sikkerheden har en pris, og forretningsmodellen kan sagtens være under pres, selv om der er bekvem flyvehøjde.

Det er dette pres, som de danske ledere har på fornemmelsen. Der skal mere til for at understøtte fornyelse og innovation og til at møde morgendagens udfordringer.

Det nyeste bud på en termostat, som er en del af en produktserie, der skal erobre hjemmet, er lavet af Nest. Det kommer ikke fra den etablerede industri, men fra en garage i Palo Alto midt i Silicon Valley.

Ifølge en undersøgelse fra Booz & Co er det kun 20% af de globale virksomheder, der understøtter deres strategi med en innovationsstrategi. Det tilsvarende tal for virksomheder baseret i Silicon Valley er 90%.

Det er høje tid at kigge på virksomhedens innovationsstrategi. Er du klar til at møde morgendagens disruptive udfordringer, eller mangler du inspiration til at tage det lange seje træk mod etableringen af en innovationsstrategi? Det går sikkert fint i dag, men det ville være ærgerligt at blive overhalet i morgen af konkurrenter fra en garage – også selvom den ligger i Silicon Valley.

http://www.businessinsider.com/steve-jobs-on-why-innovation-dies-at-tech-monopolies-2014-11

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info